Uitdagingen
21 februari 2025 - Monteverde, Costa Rica
Lieve allemaal!
Hadden we ons voorgenomen om iedere twee weken zo'n beetje een update te plaatsen, zie ik tot mijn schrik dat het bijna een maand geleden is sinds de vorige keer... De hoogste tijd dus, er valt ook meer dan genoeg te vertellen.
Laat ik beginnen met de personeelswerving. In het weekend van 2 februari waren Marcel en João lekker een paar dagen samen op stap; ons huisje is niet erg groot, dus fijn om elkaar zo nu en dan de ruimte te geven. Ronald en ik waren die zondag rustig aan het werk en we besloten gewoon maar eens een kleine wervingsadvertentie te plaatsen in een van de Facebook-groepen waar ik me intussen had aangesloten. We hadden ontdekt dat dit voor veel hotels en restaurants dé manier is om aan te geven dat je vacatures hebt en die hebben we volop, dus we dachten waarom niet.. Nadat we op de verzendknop hadden gedrukt, bleef het eerst nog even rustig (onze aanvraag moest in de groep worden goedgekeurd) maar om een uur of 7 's avonds regende het ineens reacties, in eerste instantie via de app, maar naar de volgende ochtend bleek, ook via de mail. Inmiddels staat de teller op rond de 100 reacties en heb ik mijn handen vol gehad aan het bekijken van CV's, motivatiebrieven die soms worden toegevoegd en reageren op de sollicitaties. Zoals jullie kunnen zien op 1 van de bijgevoegde foto's, zoeken we mensen voor receptie, schoonmaak, keuken, onderhoud en nachtbewaking. Aangezien we ons intussen ook hadden opgegeven om mee te doen aan de Feria (de markt die de 1e en 3e zaterdag van de maand plaatsvindt), besloten we een groot aantal geïnteresseerden "uit de categorieën keuken, schoonmaak en nachtwaker" uit te nodigen die dag langs te komen bij ons kraampje. Met de kandidaten voor onderhoud en met name receptie maakten we apart afspraken voor sollicitatiegesprekken.
Uiteindelijk zijn er tijdens de Feria best wat mensen langsgekomen, direct een goed bewijs van motivatie! De "no shows" hebben we intussen opnieuw tegen het licht gehouden en krijgen in sommige gevallen een tweede kans. De afgelopen week hebben we ook de eerste twee receptiekandidaten gesproken, en om in Randstad-termen (een van mijn oude werkgevers) te blijven, het waren toppertjes! Marcel zegt altijd dat we vooral op zoek moeten naar receptionisten die “fun & fresh” zijn; in deze categorie vallen deze mensen zeker.
Los van de gesprekken met sollicitanten tijdens de Feria, was het ook om andere redenen een groot succes. Ronald had bedacht dat het een leuk idee was om een activiteit te doen met de kinderen, en dat werd een schilder-workshop verzorgd door hem en João in het thema "amor y amistad", d.w.z. liefde en vriendschap, het thema van die dag. Binnen de kortste keren waren alle stoelen bezet, moesten er meer kwasten en verf worden ingeslagen en kwamen er veel mooie kunstwerkjes uit. We werden nog uitvoerig bedankt voor het opzetten van deze activiteit en overwegen zelfs nog een keer op de markt te gaan staan en een andere leuke activiteit te organiseren. Als jullie nog ideeën hebben...
Ook voerden we allerlei gesprekken met bezoekers van de Feria: bewoners van Monteverde die het hotel in aanbouw wel al hadden gezien (uiteraard, je kan er nauwelijks omheen...) maar niet van de achtergrond wisten, een oude basisschool-directeur die echt een enorm verhaal aan mij vertelde waar ik helaas bijzonder weinig van heb meegekregen (de karaoke op de achtergrond en het feit dat hij wat tanden miste hielpen niet erg mee... Hij heeft mijn nummer opgeschreven en beloofde me te benaderen om een afspraak te maken.) , "Amerikaanse bewoners" (een belangrijke subcategorie hier) die we op allerlei plekken tegenkomen, ook een groep om mee in gesprek te zijn, etc.
Ik denk dat we echt blij mogen zijn met de opbrengst van die dag. Om nog even op de karaoke terug te komen, die blijkt een soort vast onderdeel tijdens de Feria en ook ik kon het niet laten om een liedje te vertolken. Het werd het Spaanse liedje "Hijo de la luna", het eerste Spaanse liedje dat ik ook heb leren kennen tijdens mijn zomercursus Spaans in Almuñécar in 1984.. Heel leuk!
Weet je wat? Dit is intussen al zo'n enorm verhaal geworden dat ik het voor nu even hier bij houd.. ik probeer dit weekend verder te gaan, ik wil jullie graag vertellen over onze ervaring met "de achterkant van Booking", daar valt ook het nodige over te vertellen, en het uitstapje dat Ronald en ik gemaakt hebben naar het eiland Chira en naar (het Hotel con Corazón) Granada, Nicaragua.
Fijne cliff hanger toch?


Veel sterkte daarmee en zet 'm op! Liefs, Mariët
Heerlijk om jullie zo te volgen. Succes 😘
Mooi om te lezen, ik ben erg onder de indruk! Bouw begeleiding, personeelszaken en een hotel runnen. Top!
Ik ben benieuwd naar het vervolg
Liefs Maya
Het is hier nu vakantie, maar ik ga 10A volgende week weer wat foto's laten zien van jullie mooie avontuur.