Uitdagingen

21 februari 2025 - Monteverde, Costa Rica

Lieve allemaal!

Hadden we ons voorgenomen om iedere twee weken zo'n beetje een update te plaatsen, zie ik tot mijn schrik dat het bijna een maand geleden is sinds de vorige keer... De hoogste tijd dus, er valt ook meer dan genoeg te vertellen.

Laat ik beginnen met de personeelswerving. In het weekend van 2 februari waren Marcel en João lekker een paar dagen samen op stap; ons huisje is niet erg groot, dus fijn om elkaar zo nu en dan de ruimte te geven. Ronald en ik waren die zondag rustig aan het werk en we besloten gewoon maar eens een kleine wervingsadvertentie te plaatsen in een van de Facebook-groepen waar ik me intussen had aangesloten. We hadden ontdekt dat dit voor veel hotels en restaurants dé manier is om aan te geven dat je vacatures hebt en die hebben we volop, dus we dachten waarom niet.. Nadat we op de verzendknop hadden gedrukt, bleef het eerst nog even rustig (onze aanvraag moest in de groep worden goedgekeurd) maar om een uur of 7 's avonds regende het ineens reacties, in eerste instantie via de app, maar naar de volgende ochtend bleek, ook via de mail. Inmiddels staat de teller op rond de 100 reacties en heb ik mijn handen vol gehad aan het bekijken van CV's, motivatiebrieven die soms worden toegevoegd en reageren op de sollicitaties. Zoals jullie kunnen zien op 1 van de bijgevoegde foto's, zoeken we mensen voor receptie, schoonmaak, keuken, onderhoud en nachtbewaking. Aangezien we ons intussen ook hadden opgegeven om mee te doen aan de Feria (de markt die de 1e en 3e zaterdag van de maand plaatsvindt), besloten we een groot aantal geïnteresseerden "uit de categorieën keuken, schoonmaak en nachtwaker" uit te nodigen die dag langs te komen bij ons kraampje. Met de kandidaten voor onderhoud en met name receptie maakten we apart afspraken voor sollicitatiegesprekken.

Uiteindelijk zijn er tijdens de Feria best wat mensen langsgekomen, direct een goed bewijs van motivatie! De "no shows" hebben we intussen opnieuw tegen het licht gehouden en krijgen in sommige gevallen een tweede kans. De afgelopen week hebben we ook de eerste twee receptiekandidaten gesproken, en om in Randstad-termen (een van mijn oude werkgevers) te blijven, het waren toppertjes! Marcel zegt altijd dat we vooral op zoek moeten naar receptionisten die “fun & fresh” zijn; in deze categorie vallen deze mensen zeker.

Los van de gesprekken met sollicitanten tijdens de Feria, was het ook om andere redenen een groot succes. Ronald had bedacht dat het een leuk idee was om een activiteit te doen met de kinderen, en dat werd een schilder-workshop verzorgd door hem en João in het thema "amor y amistad", d.w.z. liefde en vriendschap, het thema van die dag. Binnen de kortste keren waren alle stoelen bezet, moesten er meer kwasten en verf worden ingeslagen en kwamen er veel mooie kunstwerkjes uit. We werden nog uitvoerig bedankt voor het opzetten van deze activiteit en overwegen zelfs nog een keer op de markt te gaan staan en een andere leuke activiteit te organiseren. Als jullie nog ideeën hebben...

Ook voerden we allerlei gesprekken met bezoekers van de Feria: bewoners van Monteverde die het hotel in aanbouw wel al hadden gezien (uiteraard, je kan er nauwelijks omheen...) maar niet van de achtergrond wisten, een oude basisschool-directeur die echt een enorm verhaal aan mij vertelde waar ik helaas bijzonder weinig van heb meegekregen (de karaoke op de achtergrond en het feit dat hij wat tanden miste hielpen niet erg mee... Hij heeft mijn nummer opgeschreven en beloofde me te benaderen om een afspraak te maken.) , "Amerikaanse bewoners" (een belangrijke subcategorie hier) die we op allerlei plekken tegenkomen, ook een groep om mee in gesprek te zijn, etc. 

Ik denk dat we echt blij mogen zijn met de opbrengst van die dag. Om nog even op de karaoke terug te komen, die blijkt een soort vast onderdeel tijdens de Feria en ook ik kon het niet laten om een liedje te vertolken. Het werd het Spaanse liedje "Hijo de la luna", het eerste Spaanse liedje dat ik ook heb leren kennen tijdens mijn zomercursus Spaans in Almuñécar in 1984.. Heel leuk! 

Weet je wat? Dit is intussen al zo'n enorm verhaal geworden dat ik het voor nu even hier bij houd.. ik probeer dit weekend verder te gaan, ik wil jullie graag vertellen over onze ervaring met "de achterkant van Booking", daar valt ook het nodige over te vertellen, en het uitstapje dat Ronald en ik gemaakt hebben naar het eiland Chira en naar (het Hotel con Corazón) Granada, Nicaragua.

Fijne cliff hanger toch?

Foto’s

15 Reacties

  1. Yvette van de Meerakker:
    21 februari 2025
    Wat een prachtig avontuur! En het wordt vast een prachtig hotel!
  2. Pa en Ma.:
    21 februari 2025
    Lieverds, Wat een mooi verhaal. Dank hiervoor. Hopelijk blijft het voorspoedig verlopen. We hebben grote verwondering en waardering voor hetgeen jullie nu beleven. We waren al en zijn nog trotser geworden. Dikke kussen van ons.
  3. Mariët Buis:
    21 februari 2025
    Lieve Joan en Ronald, wat een prachtig avontuur en zo leuk om te lezen waar jullie allemaal mee bezig zijn. Wat een moeilijke klus lijkt mij dat om de juiste mensen voor al die taken te selecteren.
    Veel sterkte daarmee en zet 'm op! Liefs, Mariët
  4. Marjan:
    21 februari 2025
    Enorme cliffhanger… kan niet wachten
    Heerlijk om jullie zo te volgen. Succes 😘
  5. Monica:
    22 februari 2025
    Wat een cliffhanger inderdaad😉😂 Fijn om jullie zo te volgen🥰
  6. Iris:
    22 februari 2025
    Lieverds, wat een erg leuk verhaal weer om te lezen zit hier enorm te proesten om de man zonder tanden en zie het voor me😂 wat zijn jullie goed bezig zeg en mooi om te lezen dat er al goede kandidaten zijn voor de vacatures! Benieuwd naar jullie volgende verslag veel liefs uit Delft💙
  7. Margot:
    22 februari 2025
    Zo Joan en Ronald , ik ben weer bij ! Wat een verschillende en veelzijdige activiteiten . Leuk hoor !!
  8. Danny:
    22 februari 2025
    Hi Joan, Ronald, Knap hoor!
    Mooi om te lezen, ik ben erg onder de indruk! Bouw begeleiding, personeelszaken en een hotel runnen. Top!
  9. Maya:
    23 februari 2025
    Hoi Joan en Ronald.. van de andere kant van de wereld ook een berichtje.. wat een mooi initiatief en wat fijn dat jullie dit kunnen en mogen doen. Het klinkt als een heel positieve bijdrage die wordt gewaardeerd door de gemeenschap!
    Ik ben benieuwd naar het vervolg

    Liefs Maya
  10. Juul:
    23 februari 2025
    Wat een mooie huis kleur hebben jullie gekozen voor het hotel! Zo vrolijk! En wat is het toch heerlijk dat jij hun taal zo goed beheerst. Ik hoop dat je toppers hebt aangenomen. Ik ben erg benieuwd naar je Booking ervaringen.
  11. Mirjam:
    24 februari 2025
    Inderdaad kunstwerkjes die schilderijen, mooie foto's! Jullie wilden misschien ook nog iets met muurschilderingen doen toch?
    Het is hier nu vakantie, maar ik ga 10A volgende week weer wat foto's laten zien van jullie mooie avontuur.
  12. Cindy & Gaston:
    25 februari 2025
    Wat zijn jullie in een prachtige wereld terecht gekomen en wat doen jullie veel moois! En Joan, nog gefeliciteerd, een speciale verjaardag daar op jullie nieuwe stek.
  13. Dönja van Gils:
    1 maart 2025
    Vandaag dacht ik... laat ik een oude mail opzoeken over deze blog want ik kreeg maar geen mail en vond het erg lang duren voordat we iets hoorde en begon me een beetje zorgen te maken... Nu blijkt dat je dus al lang iets geplaatst hebt, maar ik gewoon geen mail heb ontvangen haha. Ik heb me nu nog een keer aangemeld en houd de spambox weer extra in de gaten. Prachtig om te lezen lieve Joan en het klinkt nog mooier als van te voren bedacht. Wat een voldoening en dankbaarheid zal je voelen en ervaren met alles wat jullie daar ondernemen en beleven. Op je verjaardag heb ik je geappt, maar dat komt misschien wel helemaal niet aan, daarom wil ik je via deze weg nog eens feliciteren met je verjaardag, The Best Is Yet To Come! xXx
  14. Joan:
    1 maart 2025
    Lieve Dön! Jaaa ik heb je bericht gekregen hoor; ik moet bijna iedereen nog bedanken voor de lieve wensen, ga ik vanmiddag hopelijk aan toe komen. Maar: bij deze. Fijn dat je 'ons' gevonden hebt xxx
  15. Cathy taylor:
    24 maart 2025
    Wow. Wat een actie allemaal. De Feria klinkt briljant! Sollicitaties, workshops en karaoke all in one! Te gek! Sterkte met de interviews . En ja ' fun and fresh' lijken me hele goede uitgangspunten ( en tandjes is ook een pre)!!!