Paso a paso ...

25 januari 2025 - Monteverde, Costa Rica

Lieve allemaal!

Sinds de vorige keer zijn er alweer voldoende verhalen te vertellen. Om te beginnen: het gaat goed met ons. Langzaam wennen we aan ons huis op de heuvel (voor toekomstige bezoekers op deze plek: iedere keer een pittige fysieke uitdaging!) van waaruit we een prachtig uitzicht hebben op de Golf van Nicoya. Ronald sleept af en toe zijn statief met apparatuur naar de A-locatie buiten op ons houten terras om een stop motion te maken van de zonsondergang. Iedere dag weer een verrassing hoe deze eruit gaat zien, maar het heeft al een paar mooie filmpjes opgeleverd.

Waar we ook aan wennen: Monteverde is dé plek voor regenbogen. De eerste paar keer bleven we staan om te bewonderen en foto's te maken, nu bewonderen we nog wel en maken we alleen foto's als de boog nóg helderder is dan tot nu toe gezien. 

Na een paar dagen met zijn tweetjes arriveerde Marcel in ons huis, samen met Jos, een van de vrienden met wie hij een korte vakantie had gevierd. Met Jos samen heb ik me de week erop gestort op het project 'tuin'. De offerte bekijken die we al hadden gekregen, allerlei tuinen in de omgeving bezoeken en fotograferen wat we mooi vinden, stukje bij beetje (paso a paso) kwamen we verder. Het was super fijn om dit met hem samen te kunnen doen! Inmiddels ben ik met Ronald en Andrea, de dame van de kleine lokale kwekerij (die ook tegelijk dierenwinkel is) nogmaals over het terrein rond het hotel gelopen en hebben we al onze ideeën naast die van Andrea gelegd; nu wachten we op de vervolgofferte.

Na Jos' vertrek zijn we inmiddels toch weer met zijn viertjes, want inmiddels is ook João, Marcels partner, gearriveerd. Ons huis is niet super groot, maar het gaat goed, het is bijna alsof we weer in een studentenhuis wonen samen. Als de bouw voldoende gevorderd is, kan João gaan beginnen met het aanbrengen van de muurschilderingen in de kamers en op een van de muren in de gang.

Afgelopen week zijn we met Marcel gaan zitten om in een schema te vatten wat er moet gebeuren tussen nu en de datum dat onze 'soft opening' gepland staat, te weten in het Paasweekend van 19 en 20 april. En ik kan je vertellen, dat is een boel. We hebben per aandachtsgebied ook benoemd wie 'eigenaar' is van dat onderdeel, en dat varieert dan van project tuin tot reserveringen, bouw, financiën, HR, zo kan ik nog even doorgaan. Soms overvalt me een gevoel van 'help, waar moet ik beginnen' maar het beste is om dan maar gewoon ergens te beginnen. Immers, álles moet gebeuren. Mocht iemand van jullie de soft opening willen bijwonen, dan kun je al een reservering maken ; ) . Er zijn al een aantal kamers geboekt voor die periode door mensen van Con Corazón en wat vrienden van Marcel (die rond die tijd 60 wordt..).  Ons reserveringssysteem gaan we binnenkort aanschaffen, maar voor nu houden we aanvragen bij in een Exceloverzicht.

Naast werken nemen Ronald en ik ook zo vaak mogelijk even tijd voor wandelingen in de omgeving of excursies. Tijdens deze uitstapjes hebben we altijd weer leuke ontmoetingen. Zoals een paar dagen terug, toen we in een winkel belandden met vis en schaal- en schelpdieren en aan de praat raakten met de eigenaar, Wayne. Hij had net gekeken naar de wedstrijd Feyenoord - Bayern München en vertelde dat hij eigenlijk vooral fan is van FC Twente. De reden bleek logischer dan aanvankelijk gedacht: tot voor kort speelde daar een Costa Ricaan, Manfred Ugalde. Hij heeft inmiddels een overstap gemaakt naar Rusland, maar Wayne blijft fan van Twente. We hebben daar trouwens een geweldig stuk tonijn gekocht (voor de verandering iets dat betaalbaar is hier) en daar de volgende dag enorm van gesmuld. Ik moet sowieso zeggen dat we elke dag erg lekker en gezond eten; we houden alle vier van koken en proberen een beetje te variëren.

Ook hebben we via Andrea van de kwekerij een klein optreden gezien in het centrum van Santa Elena van de Banda Comunal (lokaal orkest). Een klein gedeelte van dit 90 leden tellende orkest gaf een fundraising optreden om geld in te zamelen voor twee van hun leden die na een verkeersongeluk (dronken chauffeur) in het ziekenhuis van San José liggen. Er is geld nodig voor operaties en op deze manier wilden ze hieraan bijdragen. Mooi toch? Een kleine indruk zie je bij de video's.

Een andere video is bijgevoegd van een dansoptreden tijdens de 'Feria': iedere 1e en 3e zaterdag van de maand is in een sportzaal in Santa Elena een markt waar allerlei kleine ondernemers hun producten verkopen. Ronald zou zeggen 'veel snuisterijen' en dat klopt, maar ook lekker brood, groente en fruit en er was zelfs een vintage kraam (waar ik notabene alweer iets leuks uit het rek heb getrokken...). En meestal zijn er gedurende de dag een of twee optredens of workshops. Deze zaterdag traden eerst de dansers op en later zou er een workshop 'gezonde voeding voor kinderen' zijn; geen overbodige luxe want ook hier valt op hoe vaak jonge kinderen (te) dik zijn.

En 'last but not least' nog een update over de bouw van het hotel! Die vordert gestaag, Ronald (en vooral Marcel) brengen vaak uren door met het bespreken van allerhande zaken met Armando (bouwbegeleider), José (aannemer) en Sandro (meubelmaker). Over het algemeen loopt alles naar wens, alleen met de meubelmaker vraagt de communicatie soms wat extra aandacht... Zoals op een van de foto's te zien is, zijn intussen de ramen en schuifpuien geplaatst; hierdoor voelt de ruimte waar ons restaurant komt direct al zoveel "echter". Ook hebben een aantal kamers intussen een deur gekregen en is het hout gearriveerd dat ook op diverse plaatsen in het hotel wordt aangebracht. Dit hout trouwens komt van de cipressen die voor de bouw van ons hotel het veld moesten ruimen. De lokalen bewoners zijn er over het algemeen nooit rouwig om als cipressen het veld moeten ruimen want 'ze horen hier helemaal niet', maar toch wel mooi dat wij het hout hergebruiken in ons gebouw.

Ronald is intussen 'met bedden en matrassen' bezig met diverse leveranciers, waarvan eentje de grappige naam "Don Colchón, of Meneer Matras heeft. Hij worstelt nu en dan nog wat met het Spaans maar begrijpt al ontzettend veel. Wat een beetje lastig is, is dat veel mensen hier een spraakbericht maken in plaats van een getypt bericht (qua lekker makkelijk) op WhatsApp en daarbij kneitersnel en vaak wat mompelend spreken. We zitten zo'n bericht dan vaak eindeloos te beluisteren totdat we het snappen. 

Lieve mensen, even tot hier ; )  Een fijn weekend voor jullie allemaal, als jullie vragen hebben laat gerust weten, voor nu veel liefs van Ronald en Joan. Pura Vida!

Foto’s

23 Reacties

  1. Colette:
    26 januari 2025
    Wow, klinkt echt als één groot avontuur! Succes de komende tijd.
  2. Cnos & Taat:
    26 januari 2025
    Lieve Joan en Ronald! Wat een fijne verhalen, ik hoor je ze gewoon vertellen Joan. Wat een klus, wat een avontuur, wat een uitdaging en heerlijke mensen. Tot snel!
  3. Petra:
    26 januari 2025
    Wat een geweldig mooie plek! Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat!
  4. Kees:
    26 januari 2025
    60! 🤠🤣
  5. Corintha:
    26 januari 2025
    Veel te doen, maar gelukkig ook tijd om de mooie omgeving te ontdekken. Leuk om zo een inkijkje te hebben in jullie leven daar!
  6. Jasper:
    26 januari 2025
    Super leuk om te lezen en te volgen! En wat een prachtige omgeving is het toch.
  7. Hetty de Vos:
    26 januari 2025
    Wat ëen uitdaging voor de komende tijd maar het gaat jullie zeker lukken.
  8. Joke:
    26 januari 2025
    Hi Joan en Ronald, wat leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben en de omgeving ontdekken. Sterkte met de grote bouwklus! (de nieuwe mensen in jullie huis in Delft heb ik gisteren buiten een hand gegeven).
  9. Geertje:
    26 januari 2025
    Heel fijn om zo mee te kunnen ‘lopen’ met jullie!! Gaat helemaal goed komen ❤️
  10. Juul:
    26 januari 2025
    Met een Twente fan in huis en een Twente die nu een paar maanden in Tanzania is, genoot ik even extra van de leuke details in je verhaal. Leuk om zo op de hoogte te blijven . Liefs
  11. Guido:
    26 januari 2025
    Wayne is een echte voetbalkenner :) Veel plezier met jullie avontuur
  12. Els Vermeulen:
    27 januari 2025
    Heel leuk om te lezen hoe jullie vorderen in het Costaricaanse. En wauw, wat is een zonsondergang iedere keer weer waanzinnig om te aanschouwen..liefs Els
  13. Simonne van Gennip:
    27 januari 2025
    Heel erg leuk om te lezen!
  14. Rene Noppeney:
    27 januari 2025
    Wat fijn te horen dat jullie goed geland zijn. Het avontuur ontvouwt zich paso a pasito....:-)
  15. Dorothe van Lith:
    27 januari 2025
    Geweldig verhaal om te lezen. Fijn om zo op de hoogte te blijven. En wat een prachtige natuur!!!!

    Hasta la proxima!
  16. Manon:
    27 januari 2025
    Lieve Joan en Ronald, wat een mooi avontuur! Dank voor de prachtige verhalen en foto's en jullie gaan op die 2 zaterdagen voortaan ook met de voetjes van de vloer, toch?:-), succes met al je klussen, komt helemaal goed! veel liefs!
  17. Mirjam:
    28 januari 2025
    Vandaag het mooie zonsondergangsfilmpje en het dansfilmpje aan de cursisten van 10A laten zien. Leuk! Ik heb vanmiddag ook een oefening met de 'In-je-kracht-kaarten' gedaan. Iedereen pakt een kaart die bij hem/haar past. Khadar pakte een kaart van strand, zee en bomen en zei ....... ik hou van reizen, waarop Akram zei hij wil naar Costa Rica....... :-)
  18. Iris:
    29 januari 2025
    Wat een fijne verhalen lieverds, het klinkt alsof jullie je al helemaal thuis voelen daar! En wat een prachtige foto's de kleuren spatten er vanaf. Succes met alle klussen en veel liefs uit Delft van ons allemaal🥰😘
  19. Karin:
    29 januari 2025
    Het klinkt goed allemaal, zie het al een beetje voor mij. Leuk om elke keer een update te krijgen. liefs Knar
  20. Caroline:
    1 februari 2025
    Lieve allebei, wat een mooie avonturen. Fijn dat jullie tussen al het werk ook genieten van al het moois en heerlijks van Costa Rica. Pura Vida XX
  21. Rolien:
    2 februari 2025
    Heerlijk om zo mee te leven! ik verheug me al op alle leuke plekjes. Geniet en blijf al jullie avonturen delen. Veel plezier en doorzetting daar!! xxx
  22. Marina:
    3 februari 2025
    Heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, wat er allemaal bij komt koken en hoe het het voor staat!
    Veel plezier, succes en tot het volgende verhaal.
  23. Maya:
    6 februari 2025
    Hoi! Wat leuk om te lezen! En klinkt als een mooie tussenweg: nut, noodzaak, gewoon leuk combineren