Twee weekjes alleen

8 juni 2025 - Monteverde, Costa Rica

Joan is twee weken in Nederland geweest.
“Een man weet niet wat-ie mist als ze er niet is,” zong De Dijk al. Die zin kwam regelmatig bij me op in die periode. Iedere dag leer ik weer nieuwe Spaanse woorden, maar nog altijd is mijn beheersing van de taal buitengewoon beperkt. Met handen en voeten kan ik me enigszins uitdrukken, maar om te begrijpen hoe de stemming is in ons team, heb ik Joan toch echt nodig. Zijn ze blij? Heersen er spanningen? Veel ontgaat me.

Ik had me voorgenomen om elke dag een uurtje te studeren, maar na een gemiddelde werkdag van twaalf uur ben ik meestal zo moe dat het er niet van komt. In die twee weken waren er voortdurend zaken die urgente aandacht vroegen, en dan mis ik Joan: om precies te snappen wat er aan de hand is en om te voorkomen dat er onhandige – of soms zelfs rampzalige – oplossingen worden geïmplementeerd.

In een moment van onoplettendheid werd er bijna een compleet restaurantmeubel verbouwd, omdat Gustavo, onze kok, in een opwelling meende dat ons reusachtige koffiezetapparaat én een magnetron in dat meubel moesten worden geplaatst. Omdat de vakken die hij daarvoor geschikt achtte te klein waren, had hij aan Martin, onze onderhoudsman, gevraagd of die een aantal planken kon verwijderen en een groot gat in het meubel kon zagen. Dat kon Martin natuurlijk wel.

Ik heb ontdekt dat men hier vooral eerst doet en daarna nadenkt. Wij zijn natuurlijk gewend dat andersom te doen. Onze methode heeft voordelen, maar de pragmatische oplossingen die de Tico’s verzinnen, zorgen er wél voor dat er uit iedere lastige situatie een uitweg is. Ze hebben improvisatie tot een kunstvorm verheven. Kijk er bijvoorbeeld niet van op als een dakgoot in Costa Rica aan de binnenzijde van de buitenmuur loopt in plaats van aan de buitenkant. Als die dakgaat dan begint te lekken, hang je er een trechtertje onder met een slangetje door de muur – en je hebt nergens meer last van.

Toch was ik blij dat ik nog net kon voorkomen dat ook een tweede plank uit ons meubel werd gesloopt. Samen hebben we kunnen besluiten tot een iets elegantere oplossing. Meestal helpt mijn schetsboekje om de communicatie wat soepeler te laten verlopen. In die twee weken is het me gelukt om, zonder Joan’s hulp en met mijn schetsboekje in de hand, allerlei verbeteringen in het hotel door te voeren. Zo hebben we nu een van de grootste kamers ingericht als familiekamer, met een prachtig stapelbed dat ik samen met Martin en Erwin heb gemaakt. De uitdaging was dat we het bed niet zomaar aan de muur konden bevestigen, omdat het een gipswandje is. Bovendien moet de schoonmaak nog steeds in staat zijn om dat bed redelijkerwijs op te kunnen maken. Ondertussen is de familiekamer veruit de meest geboekte kamer in ons hotel.

Wat ik vooral miste, was de mogelijkheid om samen te overleggen over allerlei dingen. Moeten we misschien een gesprekje voeren met iemand die even wat minder lekker in zijn vel zit? En hoe pakken we zo’n gesprek dan aan? Hoe gaan we om met de hoogte van de salarissen, nu langzaam duidelijk wordt welke waarde mensen voor het hotel hebben? Of gewoon: samen een beetje reflecteren op hoe het gaat.

Er ontstaan voortdurend kleine ‘rampjes’. Natuurlijk ook in de weken dat Joan er niet was. Op een bepaald moment was er geen internet als gevolg van blikseminslag. Dat vinden gasten natuurlijk heel vervelend, maar ook ons reserveringssysteem, onze interne communicatie en onze creditcardbetalingen werken dan niet. Ook was er op een gegeven moment geen warm water. Zulke dingen doen de score van onze reviews op Booking natuurlijk geen goed.

Het is gelukt om die rampjes op te lossen, maar ik miste het om die dingen met Joan te kunnen delen. Ik heb in deze twee weken eens te meer ontdekt hoe geweldig het is om dit samen te doen. Hoe fijn het is dat Joan zo goed is in al die dingen die ik minder goed kan. Dat we samen dit avontuurlijke pad bewandelen, samen nieuwe dingen ontdekken, maar ook houvast bij elkaar vinden – dat is fantastisch. Jullie begrijpen vast dat ik een gelukkig man was op het moment dat ik Joan op het vliegveld van San José weer in mijn armen kon sluiten.

Foto’s

19 Reacties

  1. Geertje:
    8 juni 2025
    Dat creatief improviserend oplossen: heel herkenbaar 😀
  2. Els Vermeulen:
    8 juni 2025
    Hi Joan en Ronald,
    Eindelijk weer eens bijgelezen over jullie avonturen. Zo knap hoe jullie dit aanpakken, petje af..
    En leuk om te lezen dat Sawadee bij jullie een stop maakt. Als fervente reiziger gelijk de reizen bekeken. Misschien zien jullie mij nog eens verschijnen :) . Liefs Els V.
  3. Juul:
    8 juni 2025
    Wat een ontzettend lieve post dit! Vooral voor Joan en jullie gezin. Zo’n berichtje gun ik elke partner in wat voor relatie dan en in elke vorm dan ook. Dat eens door iemand concreet benoemd en gedeeld wordt hoe waardevol iemand is en niet alles wat je brengt in persoon als vanzelfsprekend wordt ervaren. Daar kan iedereen van gloeien en groeien. Dank voor het delen en heb een fijne dag daar!
  4. Aleid de Leeuw:
    8 juni 2025
    Leuk om Ronald te lezen en inderdaad zoals Juul in haar reactie meldde ook goed om te lezen hoe jullie elkaar aanvullen en kunnen missen als die andere helft ontbreekt. Verder vooral ook heel grappige en beeldende beschrijvingen van de improvisatiekunst van de Tico’s en Ronalds tekenkunst als non-verbaal tegenwicht.
    Gelukkig weer herenigd en met vereende ktacht verder!
  5. Danny:
    8 juni 2025
    We zijn hopeloos verloren zonder onze vrouwen.
    Op z’n Amsterdams:
    Vrouwen daar mot je van Houwen!’
  6. Joan:
    11 juni 2025
    Hey Danny, ik heb de twee weken ternauwernood overleefd.
  7. Cnos & Taat:
    8 juni 2025
    “Missing the missus”. Wij snappen het helemaal Ronald! Maar zijn heeeel blij dat jij en het team haar even hebben kunnen laten gaan zodat wij ook even van Joan mochten genieten! Wij verheugen ons stiekem al op trechtertjes, stapelbedden en jouw Spaans! Tot snel xxxxx
  8. Sep:
    8 juni 2025
    Heerlijk verhaal Ronald over gemis, minirampjes en de kracht van het schetsboekje! En mooi om te lezen dat jullie zo’n subliem tweespan zijn. Zo’n binnenboord dakgoot lijkt me trouwens ook wel handig als tappunt voor dorstige gasten :)
  9. Maria Naerebout:
    8 juni 2025
    Wat een heerlijk en rijk gevoel om te concluderen dat jullie zo’n fantastisch team vormen💚.
  10. Marjon Straatman:
    8 juni 2025
    Ik snap je helemaal! En knap hoe je dit allemaal hebt opgelost. 💪🏼
  11. Carine:
    8 juni 2025
    Wat een lief en ook grappig verhaal Ronald!
  12. Marja Slagmolen:
    8 juni 2025
    Wat een prachtig, liefdevol 🥰 verhaal. Wat zijn jullie een fantastisch stel. ❤️
  13. Caroline:
    9 juni 2025
    Wat een mooi en liefdevol verhaal Ronald! Zonder kan je het maar met is altijd meer en vollediger. Wat een weelde toch het hebben van elkaar. Geniet ervan en ook zeker dat ze weer terug is. Pura vida. Besos XX
  14. Erica:
    10 juni 2025
    Wat leuk om te lezen Ronald. Zo gaaf dat jullie dit samen doen en dit met elkaar kunnen delen!
  15. Meriam:
    10 juni 2025
    Wat een lief, eerlijk en fijn "verslag".
    Succes weer samen de komende tijd !
  16. Mirjam:
    12 juni 2025
    Wat mooi om te lezen Ronald! En fijn dat je veel toch hebt kunnen oplossen.

    Maar wij, de collega's van SNTR, waren wel heel blij dat ze de tijd voor SNTR had vrijgemaakt. Wat een verrassing dat ze bij de diploma-uitreiking was! (Niet doorvertellen, maar ik stond met tranen in de ogen........) Heel fijn ook dat ze nog even naar ons gezamenlijk groepje 10A kon komen, bij ons uitstapje in het Vroesenpark.

    Veel succes nog met jullie fantastische project, petje af voor jullie!
    Mirjam (co-docent van Joan)
  17. Jos van de Sandt:
    18 juni 2025
    Prachtig om te lezen: een ode aan pragmatisme en aan Joan!
  18. Marina:
    30 juni 2025
    Wat een lief verhaal. En trots op jou Ronald!!
  19. Maya:
    8 juli 2025
    Lief en liefdevol! Lijkt me heel leuk Joan om dit te lezen ..
    groetjes, maya